I ett vinklat medielandskap lär man sig sina läxor

Syftet med min allra första uppsats var att undersöka hur media skildrade Israel-Palestinakonflikten. Vi sökte och letade med både ljus och lykta efter subjektiva vinklingar, men utan resultat. Utan egentligt resultat. Det var sju år sedan. Idag förutsätts jag sätta på mig de där kritiska glasögonen och ge exempel på hur media använder sig av en kulturrasism. Det är hopplöst.

Det är hopplöst för att de journalister som inte lärt sig sin läxa idag är inte längre journalister. Det är klart det finns en islamofobi i media och det är klart att det då och då bekräftas att en våldsman inte hade "en annan etnisk bakgrund." Men detta är något som kräver timmar, dagar och veckor att finna, oavsett glasögonens styrka. Något som kräver en gedigen undersökning. Det är inte något jag gör på en dag.

Media är extremt vinklat, men har lärt sig av kritiken och beskriver inte längre kulturer och etniciteter nedlåtande. Istället är det andra grupper som drabbas. Så vad gör jag nu? Läser Ett drömspel kanske.

Andras kommentarer

Lämna gärna ditt avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback