Höj statusen!


Jag uppskattar
det nya förslaget om att obehöriga lärare inte ska få sätta betyg. Inte för att jag inte tror att mina kollegor utan pedagogisk utbildning inte klarar av betygsättningen, utan för att det är en del av vägen till ökad status för lärare. Att vara lärare idag är inte som att vara lärare för några år sedan.  Det kräver kunskap om etik och lagar, det kräver ett stort tålamod och det kräver ett stort hjärta av medmänsklighet, en tro på individen och eleverna.

Jag klarar det bra ibland, mindre bra andra gånger. Men utan min utbildning hade jag klarat det betydligt sämre och  utan kollegor hade det inte gått. Men statusen bör höjas, lönen bör höjas, utbildningskraven bör höjas. Allt för att få lärare som vill vara lärare och inte lärare som blir lärare för att de inte kommer in på något annat. Det nya förslaget kanske inte gör någon revolution, men är en väg mot målet.

Andras kommentarer
Postat av: Sandra

Jag är övertygad om att du är en toppenlärare och tycker att du förtjänar både hög lön och hög status.


Lämna gärna ditt avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback