The Pursuit of Happyness

För ett tag sedan så deltog efterfrågade Alexandra Pascalino en beskrivning på lycka och det bästa svaret skulle vinna hennes bok Taxi. Jag deltog, mest för att förklara för mig själv vad lycka är, för att få en stund att fundera. Mitt svar grundade sig på att det för mig handlar om att uppskatta vardagen, att njuta av stunden och att ha nära och kära omkring mig. Ett tillstånd som man ibland lyckas hitta.

Svaren blev så klart många och hon menade att alla var vinnare och jag håller med för vem kan avgöra vad den bästa förklaringen på vad lycka är?  Idag damp boken ner i min brevlåda och jag har en läsupplevelse om taxichaufförers mest intressanta berättelser framför mig. Taxichaufförer som fått varit med både när folk ska genomföra sina lyckligaste dagar och de allra värsta, på väg till sjukhus eller begravningar. Intressant ämne, intressant bok och kanske lite, lite lycka. Vi får se.

image769

Andras kommentarer
Postat av: Pappa

Fan vad kul Ellinore, sug in orden från henne. Läser själv nu "Verklig Lycka" av psykologen Martin Seligman. Han säger i förordet att Lyckan har mindre med vår intellektuella kapacitet och med mer våra sociala förmågor att göra. Lyckan verkar alltså inte sitta i hjärnan , utan snarare i hjärtat. Fina ord i påsktider, Glad påskkram

2008-03-19 @ 20:29:57

Lämna gärna ditt avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback