Varken is eller snö

Eleverna har friluftsdag imorgon och det finns varken snö eller is, så vinterfriluftsdagen blev en sommarfriluftsdag med brännboll, promenader och fotboll. Absurt. Det har aldrig hänt i Borlänge, där Romme i alla fall alltid har snö oavsett vind och väder.

Problem nummer två är att minst hälften av eleverna ser friluftsdagen som ett tillfälle att stanna hemma. Nog för att det första man börjar skolka ifrån är idrotten, men i min värld är friluftsdagar, dagar man minns och ser fram emot. Skoldagar när man får umgås med andra än de vanliga, lära känna folk, fika och ha det bra. Inte en onödig dag då man hellre kan sova. Det sociala livet behövs ju för att man ska må bra i skolan, även om det också är tvärtom.

Men jaja, de gör som de vill och jag kan inte påverka dem. Jag önskar bara att det inte gjorde mig så frustrerad. Men det gör det, även om det är deras liv och deras val och även om de inte alltid är i skolan annars heller. Jag får väl äta korv, promenera, umgås och ha det bra i alla fall, så får vi se om det bara bli vi lärare eller lite elever också.

Andras kommentarer

Lämna gärna ditt avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback