Kom till vår skola!

Vi ska ha öppet hus för blivande elever idag. Eller för potentiella nya elever kanske man ska säga. Meningen är att vi idag ska få dem att vilja gå hos oss genom vår karisma och övertygelse och genom att visa vår fantastiska skola. Genom att använda ethos, pathos och logos.

Egentligen tycker jag att de öppna husen är ganska trevliga tillställningar. Det är trevligt att se vilka som kommer och att få en bild av vad som komma skall, vilka mina blivande elever är. Dessutom är det en trygghet för de förvirrade niorna att se vad det är som de har att välja emellan i den djungel av skolor som finns idag. Det jag inte gillar är att det är nu vi "säkrar våra jobb till hösten". Jag gillar inte att eleverna är våra kunder och att deras val av skola påverkar våra jobb. Jag gillar egentligen inte hur skolsituationen är idag, varken för de kommunala och friskolorna, där eleverna är vår inkomst och att vi behöver dem för att överleva. Det ska vara de som behöver oss för att överleva.

Men nu är det som det är. Nu är vi där vi är. Så det är bara att svida om, dricka några koppar kaffe och lägga på ett, leende och mitt ethos, för min övertygelse är ju ändå att de kommer att få det bra hos oss. Och trodde jag inte det vore ju allt rätt patetiskt och sorgligt. Jag gillar vår skola, men gillar inte att sälja.

Andras kommentarer
Postat av: Blivande lärare

Konkurrens skolorna emellan gagnar eleverna. Ett stort utbud av program och skolans ekonomiska beroende av eleverna gör att skolorna måste förbättras för att vara konkurrenskraftiga. En skola där man egentligen inte behöver eleverna har egentligen ingen anledning att t.ex. se till att det är en trivsam miljö som lockar ungdomarna.

2010-03-08 @ 21:56:45

Lämna gärna ditt avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback