Meningen med texten.

Jag vill aldrig ge mina elever en uppgift som det inte finns ett syfte med, som det inte finns en tanke bakom och som det inte finns ett användningsområde för. När jag gick på högstadiet och gymnasiet fick jag lära mig att skriva ett referat av en lång text. Lätt som en plätt tyckte jag, men vad tusan jag skulle kunna förkorta en text för hade jag ingen aning om.

Mina elever får gå ett steg längre, de får referera från andra texter och skriva ihop en utredande text direkt, redan i ettan. Svårare, självklart. Men syftet är glasklart och användningsområdet mångfaldigt. Detta är vad man anväder referat till. Ingenting annat.

Jag sitter och funderar på stilfigurer. Så lätt att ta in för vissa, så svårt för andra. Om det inte ens märks att man använder en stilfiigur har man lyckas. Märkte ni att jag använde en nu, alldeles nyss?


Andras kommentarer

Lämna gärna ditt avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback