Vilken sida står du på?

Regnet öser ner utanför fönstret. Det blev ingen morgonpromenad, utan istället en frukost tillsammans med Dala Demokraten som damp ner i brevlådan. Vad härligt det är med en morgontidning, det är synd att man inte har råd att prenemurera, eller, att man inte tar sig råd att prenemurera. Istället satsar jag stenhårt på erbjudanden från Elle,  Hennes eller Cosmo. Ni vet, sex nummer för 149 kronor och ett halsband på köpet. Jag älskar det. När prenumerationen gått ut är det bara att vänta på nästa toppen erbjudande. Denna gång kommer jag att få Björn Axen hårvård från Elle och Baglady halsband från Hennes. Inte så illa. Hoppas att det är användbart bara, för det vet man ju aldrig.

September och valtider är på intågande. Debatter, opinionsundersökningar och diskussioner. Jag älskar det. Mest att diskutera. Och mest för diskussionens skull. Jag har en förmåga att bli lite extra höger när jag diskuterar med en vänsterpartist, lite extra vänster när jag diskuterar med en moderat. Sanningen ligger väl någonstans där mittemellan. Och sanningen är nog att jag måste bli lite bättre insatt. Men egentligen är det nog inte så svårt som de lurar oss att tro. Vallöften hit och dit, att bestämma sig för var man egentligen står, hur man vill att vårt land ska se ut och på vilket vis vi ska skapa ett bättre samhälle är nog en bättre väg till vallokalen. Höga eller låga skatter? Allmän eller privat sjukvård? Större eller mindre klyftor?

Problemet idag är att vi bara har två partier att välja bland. Du kan inte rösta på Centerpartiet utan att rösta på Moderaterna. Inte på Vänsterpartiet utan att vilja ha Persson som statsminister. Det är här det blir svårt, för det finns inget mittemellan, oavsett vad Centern och Folkpartiet säger.

Dags att bli insatt alltså. Dags att ta ställning och dags att diskutera. Men först ska jag läsa om Vetenskapen och den vetenskapande människan. Inte lika intressant. Men ett måste inför kursstart.

I morgon bär det iväg till farsan i Stockholm. Han ser fram emot det och det gör jag med.



Andras kommentarer
Postat av: Rebecka

kloka ord!

2006-08-23 @ 14:19:11
Postat av: emma

hej baby!
Ha så mysigt i stockholm!! Jag hör av mig när vi kommer ner. Blir kanske så sent som på söndag.
Kika in min lilla blogg också.
Hälsa a och pappa
kram E


Lämna gärna ditt avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback