Vad ska vi göra med vår tid?

Vi som lever i en kultur med en linjär tidsuppfattning brukar kunan se tiden som en linje framför oss, där den närmaste tiden är fylld av markeringar. Vi vet dessutom vad som händer när vi fyller 18 eller kanske 65. Vi anser ibland att någon slösar med vår tid eller att tiden går för fort. Vi tycker att tiden är dyrbar och att vi ibland utnyttjar den för dåligt. Vi vet vad vi ska göra klockan nio nästa morgon, vad vi ska göra nästa helg och vad vi ska göra en onsdagkväll om en månad.

De som lever i en kultur med parallell tidsuppfattning ser att tid finns och det kommer mer. De prioriterar nuet och vet att vid varje tidpunkt händer flera saker samtidigt. De är delaktiga i det som sker omkring dem och fokuserar på det, man ger en granne en handräckning, pratar med någon som passerar eller fikar med någon bekant.

Det som är allra viktigast är här och nu och den gemenskap man delar med alla.

Min mage gör ont och jag vill flytta mig bort från mitt linjära, magkatarr och prestationslika samhälle, så snabbt det bara går...

Andras kommentarer

Lämna gärna ditt avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback