Solning minskar risken för cancer...

Och rökningen är inte den enda synden jag begått i helgen, jag har solat också. Två gånger har jag solat. Så om man kollar tillräckligt nära så ser man att den blåaktiga tonen på min hud blivit lite mer rödaktig, Om man tittar nära alltså, annars ser man bara bländande vitt fortfarande, blekheten sitter djupare än så.

När jag sedan var kokhet och redo för att gymma meddelade en högtalarröst mig att gymmet stängde om 20 minuter. Jag rusade mellan maskinerna och kastade på tunga vikter och hann tillslut fem hela övningar och avslutade sedan med situps framför tv:n när jag kom hem.  Allt är bättre än inget och jag grät inga floder över de missade minuterna på gymmet direkt.

Ny vecka. Nya tag. Det känns ganska skönt ändå.

image628

 "Men nu kommer rön som faktiskt visar att solen även kan ge ett visst skydd mot andra cancerformer. Det                 gäller framför allt mot lymfkörtelcancer, malignt lymfom, och kanske även mot prostata- och tarmcancer.                     Anledningen är att solen avsänder kortvågiga UVB-strålar. Dessa strålar är det som gör huden röd, men                 samtidigt stimulerar den även hudens D-vitaminproduktion och det är förmodligen denna vitamin som                     den skyddande effekten. " (Träningsgudien.se)

Tack. Så var mitt samvete stillat också.




Andras kommentarer
Postat av: anakin

Hmm, var det inte du som protesterade när jag skulle lägga mig i solariumet en dag ;) Visst är det skönt, ska sola i veckan jag med.


Lämna gärna ditt avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback