Så vilar Stockholm för en stund

Det var tomt på gatorna i Stockholm idag, så tomt att jag först trodde att jag varit sjuk lite för länge och missat julen. Alldeles ensam spatserade jag sedan in på H&M vid PK-gallerian, vidare in på Åhlens City och alla dess avdelningar. Säljarna var bara mina, tunnelabanevagnen var bara min, t-centralen ekade tom.

Jag var förvirrad. Så jag mötte syster och vi löste ekvationer, adderade och subtraherade. Ingen stannar i Stockholm under jul. Alla flyr till landet. Flyr till hemmen, de egentliga hemmen och alla har redan gjort det. Stockholm vaknar lugnt och somnar ännu lugnare, tystare, folktommare.

Och när vi återvänder till vårt hem imorgon har jag köpt allt jag behöver för att fira julen, fixat alla bestyren och fyllt på alla hålen. I Dalarna finns stressen kvar, för nu har vi alla kommit hem och då är inget som det ska längre. Eller så är allt som det alltid borde vara.

Andras kommentarer

Lämna gärna ditt avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback