Den privata offentligheten.

Det privata har nu blivit offentligt och det offentligheten har flyttat in i vår vardag. Människor bloggar om allt från sin senaste måltid till sitt trassliga kärleksliv och unga tjejer är duktiga på att berätta om sina ytterst privata problem mitt i den snurrande okontrollerade offentliga världen. Jag surfar runt, klickar in och tittar bort. Det känns som att jag läser någons dagbok. Det gör jag kanske, men en offentlig dagbok som alla kan läsa. Jag får lite magknip och blir lite rädd.

Klädstorlekar, matvanor och ätstörningar diskuteras öppet, känslor, kärlekshistorier och svek betraktas som allas angelägenhet. Jag undrar vad min blogg hade handlat om ifall jag var 16 idag och jag antar att jag inte ens vill veta. Integritet. Alla ska inte veta allt och du vet inte ens vilka de alla är.

Det privatas offentlighet gör att unga som gamla idag har helt andra förutsättningar för att jämföra sig med varandra, för att påverka varandra och för att tipsa varandra. Detta kan vara ytterst bra ibland och ytterst dåligt ibland. Och det är det dåliga som skrämmer mig. För risken att man påverkas negativt är större än chansen att man påverkas positivt.  Balansen mellan privat och personlig är tunn, men man bör behålla det privata för sig själv och nöja sig med att vara personlig,. För sin egen skull men också för andras skull bör man låta det privata förbli privat och låta det offentliga vara offenligt. Unga behöver inte mer påverkan än vad de redan har omkring sig och strävan efter det perfekta kommer aldrig bli mer än en strävan.


Andras kommentarer

Lämna gärna ditt avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback