Svenskläraren utbrister

Som blivande svensklärare är det såklart vissa språkfel jag är allergisk mot. Om du vill bli godkänd av mig får du inte avsluta meningar med fyra punkter, två punkter eller hundra punkter. En punkt, eller tre punkter gäller alltid. Utan undantag.Bara byta rad, utan att göra ett nytt stycke. En korrekt styckeindelning består av blankrad eller indrag. Inget annat och inte kombinerat med varandra. Använda dig av ordformen dom. Kalla mig gammelmodig, men dom passar sig inte i skriftspråk. Använd de och dem om du inte vill markera talspråk.

Ett annat språkfel som är vidrigt men ibland riktigt roligt är alla de särskrivningar som butiker, pizzerior och företag lämnar efter sig. Jag
lånar några roliga exempel:

  • Antik affär inte samma som antikaffär
  • Rök fritt är motsatsen till rökfritt
  • Hackad kalv lever med kul potatis - Hackad kalvlever med kulpotatis
  • Lång hårig sjuk sköterska - Långhårig sjuksköterska
  • Kassa personal sökes -så de vill inte ha bra personal då?
  • Bar personal - fryser mer än ordinarie barpersonal
  • Kom ut klädd - kanske en uppmaning till homosexuella
  • Persisk matt service - stackarna, att de ska vara så trötta
  • Super under ställ - inte ska du väl stå där under stället och dricka
  • Bind galen - annars kanske han gör någon illa
Återkommer när jag hittar nya, roliga. Vår lokala handlar har bland annat allitid lös godis. Jag funderar över hur det godiset smakar.

Och just det: det heter svensklärare, inte svenska lärare, så ni och alla arbetsgivare vet det.




Andras kommentarer
Postat av: erika

hahaha!
bra upplyselse till svenska folket och oerhört kul hur fel det kan bli :)
KRAM!

Postat av: evans

Åh, jag blir sååå lycklig när jag läser ditt inlägg! Mer språkpolisande i Sverige! Jag är också en riktig språkpolis. Eleverna anser att jag är petig som få. Att använda "dom" tycker jag är ok om man skriver informella texter, till exempel ett brev till en kompis. I mer formella texter ska, SKA, de/dem användas.
Jag undervisar även i engelska C, där man ges möjlighet att peta i uppsatsformalia. Helt underbart!

2007-05-23 @ 10:58:02
URL: http://evans.blogg.se
Postat av: evans igen

Hm! När jag skrev ovanstående kommentar gjorde jag minsann blankrad, men blogg.se ändrade till hybridstycke. Fnys!

2007-05-23 @ 10:59:30
Postat av: emma

my god! läs inte min blogg. I don´t care. haha

2007-05-23 @ 14:38:29
Postat av: Johanna

SÅÅ bra! Ytterligare en språkpolis här... Pluggar också till svensklärare (+specialpedagogik). Tänk att vi är några där ute i bloggvärlden ändå :-) Kram på dig.

2007-05-23 @ 22:06:32
URL: http://engelbertsson.blogg.se
Postat av: joanna

you just made my day! =)

2007-05-25 @ 10:05:56
Postat av: Camilla

Jag kan ibland fastna när jag skriver, mej eller mig, dig eller dej. Jag använder mig/dig men känner att det kan se lite gammalmodigt ut ibland.

2007-05-26 @ 10:34:30
URL: http://shopalot.blogg.se
Postat av: M

Vilket skit bra inlägg!
Skojar bara; det börjar krypa lite i mina fingrar när någon särskriver! :D

2008-01-24 @ 01:59:09
URL: http://mikaelf.com/blog

Lämna gärna ditt avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback