Att kommunicera.

Kalaskulla säger :
kul att se din text (höra din röst-motsvarigheten i google-generationen)
elli säger:
haha, det samma!


Johanna har just satt ord på mina tankar de senaste åren. Ofta säger jag;
"jag pratade med henne igår".
"jasså, gjorde du"
"ja, på Msn alltså."
"jaha. på Msn".

Ofta är det människor som fortfarande inte kommunicerar över nätet särskilt ofta eller särskilt gärna som säger detta. Det är för det mesta roligare och mer intimt att prata i telefon, men är skillnaden verkligen så stor? När det handlar om den vardagliga och kanske även dagliga kontakten, måste jag säga att jag nästan tycker att det går på ett ut. Är det känslosnack på gång, eller om man längtar efter en nära vän man inte pratat med på länge, kan dock telefonen vara en fördel. Men annars sköter jag gärna mina kontakter över nätet. Till viss del i varje fall.

Eleverna på gymnasiet har stora problem med att hålla sig borta från alla communities och chattsidor när de har tillgång till en dator. Jag har problem med att hålla mig till plugget när jag sitter hemma vid datorn. Jag förstår eleverna.  Vilket inte betyder att jag accepterar det, men jag förstår dem.  Och det är tamitusan en fördel när man ska bli lärare.


Andras kommentarer
Postat av: syster E

Intressant! Och bra sagt av Johanna, det ska jag ta efter :)
Telefonsamtal är ändå mer värdefulla, det är mer på riktigt. Skönt att prata med dig idag :) Puss å hej, leverpastej


Lämna gärna ditt avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback