den lilla staden

Såg på Nyhetsmorgon imorse och döm om min förvåning när killarna i Mando Diao helt plötsligt säger något som skulle kunna vara positivt för vår lilla stad. Dessa killar som så länge tagit avstånd och menat att det mesta är skit.

Att vara Borlängebo är något som allt som oftast betraktas med stor förakt. Särskilt av ungdomar och särskilt om man har tänkt stanna kvar i stan för en längre tid. Under min tonår och fram till min 22 års dag ansåg jag att det värsta som skulle kunna drabba en var att man blev fast i stan, jag betraktade de som blivit kvar med sina killar i stan som de stora förlorarna och undrade vad man egentligen kunde tycka var bra med denna till synes lilla industristad utan statskärna.

Då jag för ett par år sedan flyttade till Stockholm i ren förtvivlan över att kunna fastna i Borlänge med min pojkvän började mina tankar förändras. Jag älskade Stockholm( och gör det fortfarande) men jag insåg även de bra sidor en liten stad för med sig. Någon saknar dig på gymmet när du inte varit där på länge, du möter någon du känner när du är ute och går och det tar bara ett par minuter att cykla till en kompis för att dricka kaffe.

Boende i Stockholm insåg jag nackdelarna med distansförhållande, jag upptäckte ensamheten när ingen hejade på dig på stan och jag förstod att trots ett stort utbud så gick man ändå till kvarterskrogen.

Då jag flyttade hem igen såg jag inte längre ner på de som bodde i Borlänge. Däremot kommer jag aldrig ändra min åsikt om att det finns något positivt med att aldrig lämna stan. För det ligger en hel del i att man inte inser vad man har förrän man inte har det längre. Dessutom blir alla ställen tråkiga i längre, eller de blir i alla fall vad man gör det till.

Som mogen 24 åring trivs jag rätt hyfsat i min lilla stad. Men fasen, jag är lite sugen på att bege mig till vår huvudstad för något år till. Vi får se vad som händer efter examen, hursomhelst är ju distansförhållanden  till för att inse vad man har, innan man i tristessens tecken förlorar det.


Andras kommentarer
Postat av: johanna

ellinooor! jag inser som fan vad jag har utan nåt himla distansförhållande!


Lämna gärna ditt avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback