fröken funderare

Snön faller utanför fönstret, jag sitter inne  och tittar ut med min nya stickade röda basker på huvudet och känner av stämningen. Snö och vinter. Det är något speciellt med den första snön, på något sätt ger den mig en känsla av barnslig lekfullhet och en vilja att sätta på mig en varm jacka, en stor mössa och ett par nya fina stövlar och gå ut och traska i snöovädret. Det ska jag också göra. Jag ska traska ner till Ica iklädd så vintriga kläder som min gaderob bara förmår.

Uppsatsskrivandet flyter på idag. Eller jag inbillar mig att det gör det, bara för att jag skriver och inte läser. Det blir mer påtagligt och konkret då, när man ser det i en textmassa och inte i bara har en massa text i huvudet som ligger gömt någonstans.

En bra text har jag dock läst idag. En text som gav mig en insyn och en känsla av att vara en av alla i vårt samhälliga flöde. Den store kulturteoretiken Bourdieu har idag lärt mig genom Broadys ord att vi är en del av ett kulturellt fält där vi alla anstränger oss för att passa in på olika platser och därmed även bevarar samhället som det är. Vill vi bli en litteraturvetare gör vi allt för att platsa in bland det övriga gänget på DNs kultursidor, vill vi bli en konstnär anpassar vi oss för att vara så flummiga och konstnärliga som möjligt.

Hela samhället bygger på invanda vanor där vi är små varelser som följer normerna för att bli det vi vill vara. Vi inbillar oss därmed att den som pratar en fin rikssvenska är viktigare och smartare än en som pratar brett dalmål, den som läser en bok av nobellpristagaren i litteratur är klokare än den som ser Bonde söker fru på tv. Och allt ställer vi upp på och därmed bidrar till för att hjulet ska forstätta rulla....

 Läs gärna allt:
http://www.dsv.su.se/jpalme/society/pierre.pdf

Dags för lite vegetarisk lasange innan promenaden till Ica och forsatt plugg i förhoppning att bli den svensklärare föräldrarna vill ha till sina tonåringar.

Ikväll: pinning och core med E och sedan lite wok och mys med henne och några andra av tjejerna.En händelsrik tisdagkväll vinterns första dag. That I like!


Andras kommentarer
Postat av: erika

kan se framför mig hur fin du är i din röda basker. jag blir lite avis, jag vill oxå ha! visst är det mysigt att lite snö faller istället för bara regn, regn, regn... ha en så bra tisdag tillsammans med flickorna nu sis! KRAM KRAM

2006-10-31 @ 12:31:00

Lämna gärna ditt avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback