Att dygna

I det svenska språket skapar vi ständigt nya verb av de substantiv som kommer till vårt land. Att värma något i micron blir micra och att skicka ett mail blir att maila. Igår hörde jag en elev säga ordet dygna för första gången, vilket hade innebörden att vara vaken ett helt dygn, eftersom det ändå är så sent att det inte är någon idé att somna. 

De nya orden säger mer om vårt samhälle och vår tid än vi någonsin kan ana. När vi behöver ett ord, skapar vi ett. På 1970-talet uppstod ordet pappaledíg och på 1990-talet ordet bikinilinje, nya ord som formar tiden.

Så, dygna. Ungdomar har sådana sömnbesvär att de inte bryr sig om att lägga sig. Ångesten för att inte kunna somna är för stor. Stress, press och skuldkänslor. Jag har varit där och jag vet hur det känns, men på min tid var vi undantag, nu är de som klarar sig utan sömnbesvär undantag. Det är till och med så utbrett att ett nytt ord skapats.

Andras kommentarer

Lämna gärna ditt avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback